Ιστορια - Πολιτισμος

Η 9η Ιουλίου του 1821 εν Λευκωσία Κύπρου

Παρακολουθήστε το βίντεο "Η 9η Ιουλίου του 1821 εν Λευκωσία Κύπρου" Στίχοι: Βασίλης Μιχαηλίδης, απόσπάσματα από το ποίημα "Η 9η Ιουλίου του 1821 εν Λευκωσία Κύπρου" Μουσική: Λάρκος Λάρκου, από το άλμπουμ "Το πρώτο ΄δώ βασίλειο είχαν θεοί το κτίσει" .   https://www.youtube.com/watch?v=TmIMggB-yJo

Ο Ελληνορθόδοξος πολιτισμός το «κινδυνευόμενον και προκείμενον»

Ὁ  Ἑλληνορθόδοξος πολιτισμός τό «κινδυνευόμενον καί προκείμενον» π. Γεώργιος Δ.  Μεταλληνός Ὁμότιμος Καθηγητής  Παν/μίου Ἀθηνῶν Γιά τόν Ὀρθόδοξο Χριστιανό τό οἰκονομικό μας πρόβλημα εἶναι πρώτιστα πνευματικό, συνδέεται δέ μέ τήν ἀποδυνάμωση τῆς πολιτιστικῆς μας ταυτότητας, κύριο συστατικό τῆς ὁποίας εἶναι ἡ Ὀρθοδοξία. Χαίρω δέ, πού μοῦ ἀνετέθη ἡ παρουσίαση τῆς δυναμικῆς, πού ἀνέπτυξε ἡ Ὀρθοδοξία στήν διαμόρφωση καί ἱστορική συνέχεια τοῦ πολιτισμοῦ μας. Πολιτισμός εἶναι ἡ πραγμάτωση τοῦ περιεχομένου τῆς ψυχῆς τοῦ ἀνθρώπου. Αὐτό ἐνσαρκώνεται καί ἀποτυπώνεται στό περιβάλλον του, τό ὁποῖο -ἒτσι- διαμορφώνεται σύμφωνα μέ τήν κουλτούρα–καλλιέργεια τῆς ψυχῆς του. Ὀρθά ὁ Arnold [...]

Η 9η Ιουλίου 1821 και ο Βασίλης Μιχαηλίδης (1849/1853-8 Δεκεμβρίου 1917)

Στις 9 Ιουλίου φέτος συμπληρώνονται 201 χρόνια από τον απαγχονισμό του Αρχιεπισκόπου Κυπριανού και άλλων Κυπρίων επισκόπων από τον Τούρκο κατακτητή. Ήταν η πρώτη θυσία Κυπρίων για τη χιλιάκριβη τη λευτεριά της μαρτυρικής Κύπρου από τη μακρόχρονη τούρκικη σκλαβιά. Ο Βασίλης Μιχαηλίδης έγραψε το βαθυστόχαστο ποίημα «Η 9η Ιουλίου του 1821 εν Λευκωσία Κύπρου» που έγινε ο εθνικός, θα ’λεγα, ύμνος της Κύπρου και η ηρωική αντίσταση του λαού μας ενάντια στη δουλεία. Αλλά ας δούμε πρώτα για τον δημιουργό αυτού του έπους. Ο Βασίλης Μιχαηλίδης ο εθνικός ποιητής-σύμβολο της [...]

Αρχιεπίσκοπος Κυπριανός

Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου (1810-1821) Κυπριανός

Κωστή Κοκκινόφτα Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου O AΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΥΠΡΟΥ (1810-1821) KΥΠΡΙΑΝΟΣ   Nεανικά χρόνια και ένταξη στον Mοναχισμό - Αναχώρηση για τη Μολδοβλαχία O Kυπριανός υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Αρχιεπισκόπους των χρόνων της Tουρκοκρατίας. Γεννημένος στον Στρόβολο το 1756 , εντάχθηκε σε πολύ νεαρή ηλικία στους δοκίμους της Mονής Mαχαιρά, «ἐξ αὐτῆς τῆς βαλβῖδος τοῦ βίου», όπως αναφέρει ο ίδιος σε σχετικό έγγραφο, όταν Ηγούμενος ήταν ο αραβόφωνος Ιερομόναχος Παρθένιος (1720-1766). Στη Σχολή, που λειτουργούσε τότε στη Μονή για τους δοκίμους, ο μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος διδάχθηκε τα πρώτα του γράμματα, πιθανότατα [...]

Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου (1909-1916) Κύριλλος Β΄

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΥΠΡΟΥ (1909-1916) KYPIΛΛOΣ B΄ 106 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου Το χωριό Πρόδρομος στην περιοχή Μαραθάσας κατέχει το μεγάλο προνόμιο να είναι γενέτειρα τεσσάρων Aρχιεπισκόπων των νεότερων χρόνων, των Μακαρίου Α΄ (1854-1865), Σωφρονίου Γ΄ (1865-1900), Κυρίλλου Β΄ (1909-1916) και Μακαρίου Β΄ (1947-1950), γεγονός μοναδικό στην κυπριακή εκκλησιαστική ιστορία. (περισσότερα…)

Η συμβολή του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Σωφρονίου Γ΄ (1865-1900) στη διατήρηση της Ελληνικής Παιδείας στην Κύπρο το 19ο αιώνα. Ένα ιστορικό παράδειγμα για τον Επίσκοπο του 21ου αιώνα

Η συμβολή του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Σωφρονίου Γ΄ (1865-1900) στη διατήρηση της Ελληνικής Παιδείας στην Κύπρο το 19ο αιώνα. Ένα ιστορικό παράδειγμα για τον Επίσκοπο του 21ου αιώνα[1] (περισσότερα…)

Τα χωριά του κόκκινου πηλού στην οροσειρά του Τροόδους Φοινί, Άγιος Δημήτριος και Καμινάρια

Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΠΗΛΟΥ ΣΤΗΝ ΟΡΟΣΕΙΡΑ ΤΟΥ ΤΡΟΟΔΟΥΣ ΦΟΙΝΙ, ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙ ΚΑΜΙΝΑΡΙΑ Η παλαιότερη μαρτυρία, που έχουμε υπόψη για την ύπαρξη των χωριών Φοινί, Άγιος Δημήτριος και Καμινάρια, αφορά στον Άγιο Δημήτριο και ανάγεται στα μέσα του 15ου αιώνα, οπότε, σύμφωνα με τον μεσαιωνικό χρονικογράφο Φλώριο Bουστρώνιο, ο Φράγκος βασιλιάς Iάκωβος B΄ παραχώρησε, μεταξύ των ετών 1460-1473, αριθμό χωριών και τα εισοδήματά τους σε διάφορους ευγενείς. Aνάμεσά τους περιλαμβανόταν και ο Άγιος Δημήτριος, που δόθηκε στον Oνούφριο Pεσκουένσες. Tο χωριό αναφέρεται επίσης σε [...]

Η βασιλική του Αγίου Επιφανίου στη Σαλαμίνα/Κωνσταντία

Δρ Ανδρέα Φούλια Βυζαντινολόγου Η βασιλική του Αγίου Επιφανίου, βρίσκεται εντός του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας πόλης της Σαλαμίνας/Κωνσταντίας (η πόλη μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 332 και 342 επισκευάστηκε από τον αυτοκράτορα Κωνστάντιο Β΄, μετονομαζόμενη προς τιμήν του σε Κωνσταντία). Ο άγιος Επιφάνιος, επίσκοπος Κωνσταντίας και αρχιεπίσκοπος Κύπρου, άρχισε την οικοδόμηση της βασιλικής όταν ακόμα βρισκόταν εν ζωή στα τέλη του 4ου αι. Ο ναός αποπερατώθηκε μετά το θάνατό του (403), ενώ παραμένει άγνωστο πού θα αφιερωνόταν αρχικά η βασιλική. Μετά το θάνατο και την ταφή του εκεί, σύμφωνα με [...]

Ο Ιερόθεος Κυκκώτης και η εθνική και πολιτιστική του δράση στη Μεγάλη Βρετανία

Kωστής Kοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου O IEPOΘEOΣ KYKKΩTHΣ KAI Η ΕΘΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΤΟΥ ΔΡΑΣΗ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ Όπως έγινε λόγος σε παλαιότερο δημοσίευμά μας, ο Ιερόθεος Κυκκώτης μετέβη στο Λονδίνο, τον Νοέμβριο του 1936, για να συνεχίσει τις σπουδές του, οι οποίες είχαν διακοπεί βίαια, ύστερα από την απέλασή του από την Ελλάδα από το καθεστώς της 4ης Αυγούστου, εξαιτίας των δημοσιογραφικών ανταποκρίσεών του στην κυπριακή εφημερίδα «Ελευθερία». Ο Ιερόθεος, αφού εργάστηκε στην αγγλική πρωτεύουσα σε διάφορες χειρωνακτικές εργασίες και εξοικονόμησε τα απαραίτητα χρήματα, ενεγράφη στο Βασιλικό Κολλέγιο [...]

Για το Μάθημα των Θρησκευτικών

ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ Σ. ΦΩΤΙΟΥ* Επειδή από καιρού εις καιρόν εμφανίζονται δημοσιεύματα τα οποία αποφαίνονται την αρνητική διάσταση του Μαθήματος των Θρησκευτικών στην εκπαίδευση και επειδή ένας καλόπιστος διάλογος είναι πάντοτε δημιουργικός, παραθέτω μερικά αποσπάσματα του Αναλυτικού Προγράμματος του συγκεκριμένου μαθήματος, ώστε η οποιαδήποτε συζήτηση να διεξάγεται με βάση τα κάτωθι και όχι με βάση εσφαλμένες εντυπώσεις ή τυχόν διδακτικές αστοχίες. Σύμφωνα, λοιπόν, με το Αναλυτικό Πρόγραμμα του συγκεκριμένου μαθήματος, όπως υπάρχει αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου (http://archeia.moec.gov.cy/mc/2/thriskeftika.pdf): «Βασικοί άξονες του μαθήματος είναι: α) Aνοικτότητα προς το υπερβατικό, ενίσχυση [...]