Ιστορια - Πολιτισμος

Φωνές διαφορετικότητας στο χώρο της Ορθοδοξίας

Παρά την παρακμή  του πνεύματος που επήλθε εξαιτίας της κατάκτησης της βασιλίδος των πόλεων και άλλων λαών των Βαλκανίων από τους Οθωμανούς, η Ορθοδοξία, ταπεινή και καταφρονεμένη στη διάρκεια της αιχμαλωσίας της, καλλιέργησε το χριστιανικό βίωμα, είτε συγκροτούμενη γύρω από το κύτταρό της,  την ενορία, είτε απομακρυσμένη τοπικά  στα διάφορα μοναστικά της  καθιδρύματα. Όμως, κατά καιρούς, διάφορες ζυμώσεις με ηγέτες ικανούς λαϊκούς ή κληρικούς  επέφεραν αναστάτωση ανάμεσα στο πλήρωμά της με αποτέλεσμα  το σχηματισμό   ανταγωνιστικών ομάδων. (περισσότερα…)

Νηστεία και αντιμαχία (Του Σταύρου Σ. Φωτίου*)

Θεογνωσία και αυτογνωσία, κοινωνικότητα και φυσική θεωρία είναι η πρόταση ζωής που ο Χριστός κομίζει στους ανθρώπους. Κάθε άνθρωπος καλείται να υποδεχθεί την αγάπη του Θεού, να ειρηνεύσει τον έσωθέν του κόσμο, να κοινωνήσει τον συνάνθρωπο ως αδελφό, να εκλάβει τη φύση ως μέγα οίκο μέσα όπου φιλοξενείται η ζωή. Για την επίτευξη της υπαρξιακής αυτής στοχοθεσίας απαιτείται διαρκής προσπάθεια, πράγμα που στη θεολογική ορολογία ονομάζεται άσκηση. Η Εκκλησία γνωρίζει πολλές μορφές άσκησης. Μία από αυτές είναι η νηστεία. Πρώτος στόχος της νηστείας είναι η θεογνωσία, η αρμονική κοινωνία του [...]

Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου: Λόγος μβ΄ Συντακτήριος, Εἰς τὴν τῶν ΡΝ΄ (150) ἐπισκόπων παρουσίαν

1. Πῶς ὑμῖν τὰ ἡμέτερα, ὦ φίλοι ποιμένες καὶ συμποιμένες· ὧν ὡραῖοι μὲν οἱ πόδες, εὐαγγελιζομένων εἰρήνην καὶ ἀγαθὰ, μεθ᾿ ὧν ἐληλύθατε· ὡραῖοι δὲ τὰ πρὸς ἡμᾶς, οἷς εἰς καιρὸν ἐληλύθατε, οὐχ ἵνα πρόβατον πλανώμενον ἐπιστρέψητε, ἀλλ᾿ ἵνα ποιμένα ἔκδημον ἐπισκέψησθε; Πῶς τὰ τῆς ἐκδημίας ὑμῖν ἔχει τῆς ἡμετέρας; καὶ τίς ὁ ταύτης καρπὸς, μᾶλλον δὲ, τοῦ ἐν ἡμῖν Πνεύματος, ᾧ κινούμεθά τε ἀεὶ, καὶ νῦν κεκινήμεθα, μηδὲν ἴδιον ἔχειν ἐπιθυμοῦντες, μήτ᾿ ἴσως ἔχοντες; Ἆρά γε συνίετε παρ᾿ ὑμῶν αὐτῶν, καὶ καταμανθάνετε, καὶ λογισταὶ τῶν ἡμετέρων ἐστὲ χρηστότεροι; ἢ [...]

Αββά Ισαάκ του Σύρου: Η σωστή αντιμετώπιση των θλίψεων

* Όπως πλησιάζουν τα βλέφαρα το ένα το άλλο, έτσι και οι πειρασμοί είναι κοντά στους ανθρώπους. Και αυτό το οικονόμησε ο Θεός να είναι έτσι, με σοφία, για να έχουμε ωφέλεια. για να κρούεις δηλ. επίμονα, εξαιτίας των θλίψεων, τη θύρα του ελέους του Θεού και για να μπει μέσα στο νου σου, με το φόβο των θλιβερών πραγμάτων, ο σπό­ρος της μνήμης του Θεού, ώστε να πας κοντά του με τις δεήσεις, και να αγιασθεί η καρδιά σου με τη συνεχή ενθύμησή του. Και ενώ εσύ θα [...]

Οι Άγιοι στο χθές και το σήμερα

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΣΤΟ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ Εἶπεν ὁ Κύριος· «ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγὼ ἅγιός εἰμι» (Α΄ Πέτρ. 1,16) Σκοπὸς τοῦ ἀνθρώπου, ἡ ἁγιότητα Ποτέ δὲν πρέπει νὰ ξεχνοῦμε ὅτι ὁ βασικὸς σκοπὸς τῆς σύντομης ζωῆς μας εἶναι νὰ προετοιμαστοῦμε γιὰ τὸ αἰώνιο ταξίδι μας καὶ τὴ μετάβασή μας σ’ ἕνα ἄλλο κόσμο αἰώνιο καὶ ἀληθινό, ποὺ ἑτοίμασε ὁ Θεὸς γιὰ μᾶς. Καὶ γιὰ νὰ βρεθοῦμε ἐκεῖ θὰ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε τὸν δρόμο ποὺ βάδισαν οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας. Μ’ ἄλλα λόγια σκοπὸς τῆς ζωῆς μας εἶναι νὰ γίνουμε ἅγιοι. «ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγὼ [...]

Aγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου: Οι κυριότερες εντολές του Ευαγγελίου

1. Οἱ χριστιανοί ὀφείλουν νά μήν παραδίδονται στίς κοσμικές φροντίδες καί τίς ὑλικές ἀπολαύσεις, οὔτε νά ζοῦν μέ ἀμέλεια καί πνευματική ραθυμία, ἀλλά νά βρίσκονται πάντοτε σέ πνευματική ἐγρήγορση καί ἑτοιμότητα, περιμένοντας τήν ὥρα τοῦ θανάτου καί τῆς κρίσεως τοῦ Θεοῦ. Νά ἀγρυπνεῖτε, γιατί δέν ξέρετε ποιά ὥρα θά ἔρθει ὁ Κύριός σας. Καί νά ξέρετε τοῦτο: Ἄν γνώριζε ὁ ἰδιοκτήτης ἑνός σπιτιοῦ ποιά ὥρα τῆς νύχτας θά ρθεῖ ὁ κλέφτης, θά ξαγρυπνοῦσε καί δέν θ’ ἄφηνε νά διαρρήξουν τό σπίτι του. Γι’ αὐτό κι ἐσεῖς νά εἶστε πάντοτε ἕτοιμοι, γιατί [...]

Καιρός Ομολογίας

Σε καιρούς διωγμού και κατατρεγμού και μαρτυρίου και θανάτου οφείλουμε να ομολογούμε  και να υπερασπιζόμαστε αυτά που αγαπάμε. Την πίστη μας οφείλουμε να ομολογούμε και να διακηρύττουμε με σθένος. Και αυτήν θα πρέπει να καταθέτουμε και να προβάλλουμε απέναντι στην ύβρη  και στο κακό που πλέον κυκλοφορεί απροκάλυπτο στους δρόμους. Τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, του Σταυρού  και της Αναστάσεως, οφείλουμε να ομολογούμε  και να διακηρύττουμε. Παρακολουθώ πoλλές φορές έκπληκτος το ιδεολογικό πάθος, την προσπάθεια να κατακρημνίσουμε όσα μας στήριξαν μέσα στους αιώνες, τον χλευασμό  και την ειρωνεία  και την [...]

Η Κυθρέα στον Κυπριακό τύπο της δεκαετίας του 1920

Kωστής Kοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου Σε παλαιότερα σηµειώµατά µας είχαµε αναδηµοσιεύσει αρκετά κείµενα του κυπριακού τύπου των πρώτων χρόνων της Αγγλοκρατίας, που αναφέρονταν σε διάφορες πτυχές της ζωής των κατοίκων της κωµόπολης της Κυθρέας [περ. «Eλεύθερη Kυθρέα», αρ. 41-42 (1991), σ. 136-137, αρ. 47-48 (1993), σ. 122, αρ. 50-51 (1994), σ. 113-114, αρ. 75-76 (2003), σ. 55-58, αρ. 80-81 (2004), σ. 128-129, αρ. 86-87 (2006), σ. 2-6, αρ. 95-96 (2010), σ. 6-22]. (περισσότερα…)

Άγιος Θεόδωρος Πιτσιλιάς: ένα προσκύνημα στις Εκκλησίες της ορεινής κοινότητας

Ιστορία Ο Άγιος Θεόδωρος Αγρού, είναι ένα μικρό χωριό της επαρχίας Λεμεσού, που καταφέρνει να γοητεύσει με την απλότητα και την ομορφιά τον κάθε επισκέπτη. Είναι χτισμένο σε υψόμετρο 1023 μέτρων σε μια πανέμορφη τοποθεσία, σε επτά λόφους. Ονομασία  Με την ίδια ονομασία υπάρχουν άλλα τέσσερα χωριά, το δικό μας φέρει το τοπωνύμιο «Αγρού» ή «Πιτσιλιάς» που προσδίδει και τη γεωγραφική του θέση. (περισσότερα…)

Πετράκης Γιάλλουρος (29 Αυγούστου 1938-7 Φεβρουαρίου 1956)

Γεννήθηκε στο χωριό Ριζοκάρπασο, της επαρχίας Αμμοχώστου, στις 29 Αυγούστου 1938. Φονεύθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 1956 στην Αμμόχωστο από Άγγλους, κατά τη διάρκεια μαχητικής διαδήλωσης την οποία καθοδηγούσε. Γονείς : Ζαχαρίας και Αννεζού Γιάλλουρου Αδέλφια : Λευτέρης, Μαρία, Καίτη, Νίκος, Γιάννης Ο Πετράκης Γιάλλουρος φοίτησε στο Δημοτικό Σχολείο Ριζοκαρπάσου, και όταν φονεύθηκε, ήταν τελειόφοιτος του Ελληνικού Γυμνασίου Αμμοχώστου. Ψηλός, λεπτός, με σγουρά μαλλιά και γαλανά μάτια και πάντα πρώτος στα μαθήματά του, ο Πετράκης ήταν ο σημαιοφόρος στις εκδηλώσεις του σχολείου του. Λόγος του και κουβέντα του, αφηγείται η μάνα του, ήταν πάντα [...]